Loggor
McDonalds
KIA Sony
Olof Lundhs blogg

Lagerbäck vs Hamrén – STATISTIKEN som visar vem som är bäst

5 oktober 2012 13.20, olof.lundh

Erik Hamréns redan klassiska brandtal innehöll till viss del en tryckare på Lars Lagerbäcks tid som förbundskapten sett till att den nuvarande förbundskaptenen poängterade att hans landslag gör fler mål och tar fler poäng än tidigare även om han motvilligt erkände att laget släpper in mer mål.

Lite humor att Offside dagen efter talet hade ett citat från Roland Andersson där åtminstone jag läser in en passning i knähöjd till Erik Hamrén. Lagerbäcks tidigare assistent tar ner både Tommy Svenssons VM 94-dikt och Hamréns kostrådgivare Henning Svendsen.

”Men det finns ingen magi. Det du gör i veckorna, två tim­mar varje dag, det är det som räknas. Coach­ning, det handlar inte om smarta byten, sån skit. Inte om att läsa en dikt av Karin Boye i halvtid. Man kan inte ringa något medium. Risken i dagens läge är att folk inte tror på träningsbiten längre.

Det är en massa fysio­loger och dietister och annan skit som vill ta tid, men särskilt i ett landslag när man har begränsat med tid handlar det om att sätta ett sätt att spela. Upp med en backlinje och gör realistiska övningar! Automatisera! Koordinera! Är de vana vid andra spelsätt så gäller det att hjärntvätta dem bort från det! Sätta sig på spelarna!”

Inte direkt parollen: ”Tillsammans är vi jävligt starka” över det, men det är inte konstigt att de har olika åsikter. Ibland tror jag det till och med blivit än bättre om de vågat säga ännu mer. Vågat debattera.

Ja, vem är egentligen bäst? Det här med statistik är inte lätt, och frågan är hur relevant det är att jämföra en förbundskapten som var med under 13 år och tog Sverige till fem mästerskap med en som precis inlett sitt andra kval och gjorde ett svagare första mästerskap än vad företrädaren gjorde?

Dessutom är Lagerbäck-epoken inte en utan två: Tommy Söderberg/Lars Lagerbäck 1998-2004 och Lars Lagerbäck/Roland Andersson 2004-2009, vilket måste vara en relevant uppdelning om man ska jämföra tidigare förbundskaptener mot varandra.

Att Hamrén kände att han behövde pumpa upp sig i jämförelse med Lagerbäck är ännu ett tecken på att Hamrén är pressad. Hans landslag har på 14 tävlingsmatcher (tio EM-kval, ett VM-kval samt tre EM-matcher) snittat 2,14 poäng per match och med 2,78 gjorda mål per match och 1,14 insläppta per match.

Fast i brandtalet fick vi inga siffror. Om man rensar bort segern mot Kazakstan (som tillhör det nyss påbörjade VM-kvalet) så blir snitten: 2,08 poäng, 3 mål och 1,23 insläppta och de är mer relevanta.

Har borrat mig ner i varje kval under Lagerbäcks tid med efterföljande mästerskap för att ha något att jämföra Hamréns siffror med:

EM 2000 – kval och mästerskap

Under kvalet till Belgien/Holland så vann Sverige sju matcher och kryssade en. Man tog 22 poäng på 8 matcher med 10-1 i målskillnad. EM-slutspelet var tre matcher och det var ett kryss och två förluster och 2-4 i målskillnad.

Totalt: 11 matcher, 7 segrar, 2 kryss, 2 förluster, 12-5. Poängsnitt: 2,09. Målsnitt, gjorda: 1,09. Målsnitt, insläppta: 0,45.

VM 2002 – kval och mästerskap

Under kvalet till Japan/Sydkorea så vann Sverige åtta matcher och kryssade två. Man tog 26 poäng på 10 matcher med 20-3 i målskillnad. VM-slutspelet var fyra matcher och det var en seger, två kryss och en förlust (avgörandet skedde under förlängningen mot Senegal men räknas som förlust) och 5-5 i målskillnad.

Totalt: 14 matcher, 9 segrar, 4 kryss, 1 förlust, 25-8. Poängsnitt: 2,14. Målsnitt, gjorda: 1,79. Målsnitt, insläppta: 0,57.

EM 2004 – kval och mästerskap

Under kvalet till Portugal så vann Sverige fem matcher, kryssade två och förlorade en. Man tog 17 poäng på 8 matcher med 19-3 i målskillnad. EM-slutspelet var fyra matcher (Holland-Sverige räknas som förlust trots att det var efter straffar) och det var en seger, två kryss och en förlust och 8-3 i målskillnad.

Totalt: 12 matcher, 6 segrar, 4 kryss, 2 förluster, 27-6. Poängsnitt: 1,83. Målsnitt, gjorda: 2,25. Målsnitt, insläppta: 0,5.

EPOKEN SÖDERBERG-LAGERBÄCK: 37 matcher, 22 segrar, 10 kryss, 5 förluster och 64-18. Poängsnitt: 2,05. Målsnitt, gjorda: 1,73. Målsnitt, insläppta: 0,51.

VM 2006 – kval och mästerskap

Under kvalet till Tyskland så vann Sverige åtta matcher och förlorade två. Man tog 24 poäng på 10 matcher med 30-4 i målskillnad. VM-slutspelet var fyra matcher och det blev en seger, två kryss och en förlust med 3-4 i målskillnad.

Totalt: 14 matcher, 9 segrar, 2 kryss, 3 förluster, 33-8. Poängsnitt: 2,07. Målsnitt, gjorda: 2,36. Målsnitt, insläppta: 0,57.

EM 2008 – kval och mästerskap

Under kvalet till Schweiz-Österrike så vann Sverige åtta matcher, kryssade två och förlorade två. Man tog 26 poäng på 12 matcher med 23-9 i målskillnad, och det är med den avbrutna matchen mot Danmark inräknad. Den förklarades som seger med 3-0. EM-slutspelet var tre matcher, en seger och två förluster och 3-4 i målskillnad.

Totalt: 15 matcher, 9 segrar, 2 kryss, 4 förluster, 26-13. Poängsnitt: 1,93. Målsnitt, gjorda: 1,73. Målsnitt, insläppta: 0,87.

VM 2010 – kval

Under det misslyckade kvalet till Sydafrika så vann Sverige fem matcher, kryssade tre och förlorade två. Man tog 18 poäng på 10 matcher med 13-5 i målskillnad.

Totalt: 10 matcher, 5 segrar, 3 kryss, 2 förluster, 13-5. Poängsnitt: 1,80. Målsnitt, gjorda: 1,3. Målsnitt, insläppta: 0,5.

EPOKEN LAGERBÄCK-ANDERSSON: 39 matcher, 23 segrar, 7 kryss,  9 förluster, 72-26. Poängsnitt: 1,95. Målsnitt, gjorda: 1,85. Målsnitt, insläppta: 0,67.

Sett till alla siffror är Hamrén bäst och där det är tydligt att många gjorda mål ger mer öppet bakåt och där Söderberg-Lagerbäcks lagbygge knappt släppte till några mål och kunde förlita sig till få gjorda mål, men fotbollen sprakade inte.

Ändå är det uppenbart att om man håller sig till det första EM-kvalet och påföljande mästerskapet så var Söderberg-Lagerbäck bättre i poäng och detsamma i det följande VM-kvalet och VM i Japan där man var en stolpträff från att ta sig till kvartsfinal. Bra mycket starkare än dagens landslag.

Även duon Lagerbäck-Andersson var lika bra som Hamrén i sitt första kval, till VM 2006 i Tyskland, och man hade dessutom ett högt målsnitt. Lägg till att de två även styrde landslaget till en åttondelsfinal i mästerskapet. De åkte inte ut efter två matcher.

För egen del är resultaten det viktigaste och i det första mästerskapet så funkade inte Erik Hamréns fotboll bättre än Lagerbäcks riskminimerande spel, utan tvärtom, och därför är det skitsamma om det är roligare spel. Fast det kanske är en del som hellre har kul och åker hem?

Matchen mot Frankrike bjöd på tre poäng och snygga mål i EM men det var en match som inte betydde något överhuvudtaget. När VM-kvalet piskade i gång mot Kazakstan så var det knappast något som gav laget styrka. Ja, ja, bara Hamrén tar Sverige till Brasilien så struntar de flesta nog i statistiken.

Tillbaka till bloggen

  • Simon Lerkot Berglind

    Samtidigt är det inte att förglömma att Erik Hamrén i åtminstone första kvallottningen har haft glädje av Sveriges goda resultat i kvalen från Lagerbäcks tid.

    • http://twitter.com/oloflundh Olof Lundh

      Bra poäng.

  • Linkan (Man Red)

    Under kvalet 2002 vann Sverige 8 matcher och kryssade i 2. Man förlorade ingen. Vet ej om det bara blivit skrivfel eller både det och fel i statistiken, men viktigt att påpeka

    • http://twitter.com/oloflundh Olof Lundh

      Jag har styrt upp.

  • Linkan (Man Red)

    Det är självfallet svårt med statistik, tänk bara på matcher mot San Marino och den typen av motstånd, eftersom det är såpass få tävlingsmatcher ger ju detta väldigt starkt utslag i statistiken. Men nog finns det en tendens som ändå alla kan hålla med om, Lagerbäck/Söderberg började bakifrån när de tog över, Hamrén började framifrån. 0.45 mål/match insläppta är ju fantastiskt, likaså 3 mål/match framåt som för Hamrén. Kanske man skulle satsa på Hamrén/Lagerbäck i framtiden? ;)

    • http://twitter.com/oloflundh Olof Lundh

      Håll tätt bakåt – full fart framåt!

  • http://www.facebook.com/people/Erik-Karlsson/518761798 Erik Karlsson

    Hamrén må ha fin statistik men det ska ju tilläggas att det endast handlar om 14 matcher (!). Det svåra är att hålla det snittet under en längre tid. Så än har Hamrén mycket kvar att bevisa och bör inte jämföra sig med tidigare förbundskaptener, han har inte uppnått någonting ännu.

    • http://twitter.com/oloflundh Olof Lundh

      Precis, och det skriver jag ju också.

  • alexchelseafan

    Sveriges landslag har en ljus framtid. Tycker förbundet borde satsa på att köra med Hamren och Lagerbäck tillsammans!

    • http://twitter.com/oloflundh Olof Lundh

      Håll tätt bakåt – full fart framåt!

  • http://www.facebook.com/people/Jimmy-Weidmann/762970415 Jimmy Weidmann

    Man tar ingen hänsyn till alla spelare som bytits ut genom åren? Det är ju ändå spelarna som gör laget och det är orimligt att spelarna varit helt jämförbara under alla ”epoker”. Morinho skulle kunna träna mig och mina polare utan att vi skulle ta poäng mot GAIS, jag skulle kunna träna Real Madrid och vi skulle inte tappa poäng mot GAIS på 100 matcher… (Inget illa om GAIS.)
    Dessutom har man så litet statistiskt underlag att man måste ta hänsyn till vilka lag man möter. Det är inte samma sak att möta Tyskland som att möta Andorra…

    • http://twitter.com/oloflundh Olof Lundh

      Visst är det så och en del tävlingsmatcher betyder inget och så vidare. Fats jag ville borra mig ner i det när nu Hamrén drog upp det i sitt tal.

    • korvgubbe

       Ja, sen är generationen med Ljungberg, Henke, Zlatan, etc bättre än den med Elm, Zlatan och Toivonen.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=723215214 John Lindell

    Matchen mot Frankrike kanske var betydelselös, för Sverige, på pappret. Tror att den vinsten trots allt gav en väldigt annorlunda känsla, både för mig som supporter, och laget när man sumerade EM. Vill ochså minnas att Ukraina hade en chans, om man slog England, att med Sveriges hjälp gå vidare från gruppen. Det innebär att Frankrike, förhoppningsvis, inte förlitade sig på att England skulle göra jobbet åt dem i sin sista match. Betydelselös? Den insattsen kanske var större än ni någonsin kommer vilja ge Hamrén.
    Har alltid älskat fotbollskanalen och allt ni gör. Men denna konstanta häxjakt på Hamrén får mig att dra paralleler med det engelska drevet. Nu har ni det på prent. Hamrén är bättre, än så länge, och även om det är mindre matcher han bygger sin statistik på. 
    Vart vill ni komma? 

    Skulle vara kul att läsa något konstruktivt och peppande om vårat käraste landslag. Inte bara känna kräksmak i munnen och vilja försvara de som stolt gör sitt bästa för vårat land.

    Läste en annan kommentar som faktiskt fick mig att tänka. Hur står sig våran nuvarandre trupp jämfört med den/de som lagebäck förfogade över?

    Det är inte chack. Någon ska rulla bollen på planen oxå.

    • http://twitter.com/oloflundh Olof Lundh

      Det är inte lätt med statistik och jag känner inte att mitt jobb är att peppa någon. För mig var Frankrike betydelselös, men det är fritt fram för alla.
      Jag tycker jag gör alla en tjänst genom att visa den totala statistiken och det är ingen häxjakt på Hamrén.

  • JockeSvensson

    Det är väl ganska dåligt att ta statistic sverige med hamren har fått mycket enklare grupper

  • Crille1

    Över ett insläppt mål per match är rätt bedrövligt facit.

    • http://twitter.com/oloflundh Olof Lundh

      Segrar räknas.

  • Zzzzlatan

    Under
    Lagerbäcks tid var Sverige ett erkänt svårslaget lag, som många motståndare
    bävade för att möta. Det känns inte som vi är det längre. Ok, vi vann kanske
    inte mot de stora nationerna, men gnetade oss ofta till oavgjort. Hamrén vill
    ändra filosofi och spela vackrare, mer offensivt. Det innebär att vi plötsligt
    kan få stryk av vilket landslag som helst. Vi har slagit Holland och Frankrike
    under Hamrén. Ja, men i båda fallen var det lag som redan var klara för
    avancemang och vi besegrade en motståndare utan full motivation.

    Hamrén har
    stort behov att få bekräftelse och att framhäva sin linje, men är den rätt för
    Sverige? Personligen anser jag att Sverige ska spela efter den modell vi är
    bäst på och slå ur underläge. Vi kommer aldrig att kunna rulla ut motståndare,
    som är tekniskt skickligare.

    • http://twitter.com/oloflundh Olof Lundh

      Framför allt känns det som om de nya generationerna av spelare vill spela mer offensivt och då har en del av försvarsstyrkan fallit bort.

  • ansswl

    En klar majoritet av lagen i Sveriges kvalgrupper genom åren har varit betydligt sämre än Sverige på pappret. Allt annat än 3p mot dessa lag skulle ha varit ett mindre fiasko. Jämför man poängsnitt mellan olika år så bör man notera att även en liten skillnad har relativt stor betydelse för hur man ska tolka resultatet. Detta eftersom skillnaden med stor sannolikhet beror på hur matcherna mot de två bästa lagen i gruppen har slutat.

    Ser man till när Lagerbäck tog över ensam efter 2004 så inledde Sverige med att snitta 1,5 poäng mot de två andra topplagen i kvalet till VM 06 och målskillnaden var 6-2. Motsvarande siffror till EM 08 var 1 poäng och 4-6 i målskillnad. I det sista kvalet till VM 2010 så blev det 0,5 p och 0-2.

    På sex försök mot gruppvinnarna lyckades Lagerbäcks mannar bara göra mål i en enda match (mot Spanien) och förlorade alla övriga fem utan att lyckas sätta en enda boll. För Hamréns räkning blir poängsnittet 1,5 och målskillnaden 7-8 och fyra mål mot gruppvinnaren vilket också resulterade i en seger.

    Statistik kan vridas och vändas på men det finns mycket som talar för Hamrén om man nu ska göra en relevant jämförelse mellan kvalspelen. Speciellt med tanke på att Hamrén basar över en betydligt svagare trupp än vad LL hade att tillgå.

    • http://twitter.com/oloflundh Olof Lundh

      Betydligt svagare vet jag inte om jag håller med om. Sverige i slutet av 1990-talet var inte så vasst.
      Naturligtvis finns det saker som talar för och emot de bägge. Betänk att Sverige slog ett Holland som inte hade något att spela för hösten 2011.

      • ansswl

        Du har rätt i att laget i slutet av 90-talet inte var i klass med andra upplagor. Min jämförelse gällde dock enbart 2004 och framåt när Lagerbäck ensam tog över skutan.

        När jag läser kommentarer och hör uttalanden från Laul m.fl. så framkommer det att många har uppfattningen att det är löjligt av Hamrén att påstå att man vinner mer än tidigare. Detta eftersom det endast rör sig om ett par tiondelar i differens om man ser till poängsnitt. Men det är klart det blir så när man värderar en match mot San Marino lika mycket som en match mot Holland eller Spanien. Det är ju fåtalet toppmatcher som drar ner snittet och det större antalet matcher mot mindre nationer som dominerar detsamma.

  • Convictt

    Jag fattar inte varför man hela tiden jämför förbundskaptenerna. Jämför spelarmaterialet istället! Bara en sån sak att Svensson var 13-4 år yngre. Dvs år 2000 när han var 24 år och fram till 2009 när han var 33. Nu är han 37.

    Källströms bästa tid, 2003-2009. Vi hade mittbackar som är svårslagna under samma period. Henke Larsson hade en riktigt bra period 2000-2004. Ljungberg, Linderoth osv.

    Den första ordentliga generationsväxlingen på 20 år och Hamrén får bära hela skulden. Det tycker inte jag är rättvist.

  • Fakta om Lundh

    Ålder: 46
    Bor: Stockholm
    Gör: Krönikör på fotbollskanalen.se och i TV4-Sport.
    Laget i hjärtat: Leeds United.
  • Senaste inläggen

  • Arkiv

  • Mejla Olof Lundh:

Assyriska - Öster
Fredag 01 augusti kl 19:00
Degerfors - Hammarby
Lördag 02 augusti kl 13:20
Emirates Cup: Valencia - Monaco
Lördag 02 augusti kl 14:55
Falkenberg - Malmö FF
Lördag 02 augusti kl 15:50
Norrköping - Häcken
Lördag 02 augusti kl 15:50